• El projecte, pioner a Espanya, té per objectiu reduir les emissions i millorar la qualitat de l’aire, tant en els entorns urbans com portuaris de Barcelona i Palma de Mallorca.
  • La iniciativa, inclosa en el projecte europeu CLEANPORT, s’emmarca en la col·laboració de la multinacional energètica i la naviliera amb el Port de Barcelona, la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona.

GAS NATURAL FENOSA i Baleària han inaugurat avui, al Port de Barcelona, el primer motor de gas natural per a ferris de passatgers a Espanya. Les dues companyies han impulsat el desenvolupament i la instal·lació del motor auxiliar, i també d’un tanc de gas natural liquat (GNL) de 30 m³ (amb autonomia d’una setmana), al ferri Abel Matutesde Baleària, que opera diàriament la ruta Barcelona-Palma de Mallorca. El projecte de transformació del ferri s’ha realitzat sense interferir en les operacions i rutes del vaixell.

A l’acte d’inauguració han estat presents el president de Baleària, Adolfo Utor, el director general de Negocis al Detall de GAS NATURAL FENOSA, Daniel López Jordà, i el president del Port de Barcelona, Sixte Cambra.

El president de Baleària, Adolfo Utor, ha assenyalat que aquest projecte “suposa el primer pas ferm en l’aposta de Baleària pel gas natural”, en l’ús del qual la naviliera és una de les pioneres a escala mundial amb la construcció actual de tres smartships propulsats per GNL. Utor ha remarcat que el compromís amb el medi ambient i l’ús d’energies no contaminants “és una determinació estratègica de la companyia”.

Per la seva banda, el director general de Negocis al Detall de GAS NATURAL FENOSA, Daniel López Jordà, ha afirmat que el projecte “és una aposta important de la nostra companyia per la innovació, amb l’objectiu d’aconseguir una millor qualitat de l’aire, tant urbà com en l’àmbit portuari. El gas natural serà un protagonista clau els propers anys al sector del transport, per la seva clara contribució a la reducció d’emissions i de partícules en suspensió.”

El president del Port de Barcelona, Sixte Cambra, ha destacat que aquesta iniciativa demostra una gran visió de futur per part de Baleària i “marca el camí a seguir”. “En aquesta línia, la peça clau del Pla de millora de la qualitat de l’aire del Port de Barcelona és l’adopció del GNL com a combustible alternatiu de mobilitat ja que, a més de reduir notablement les emissions a l’atmosfera, fa més competitiu el transport i, per extensió, també la indústria. A més, disposar d’infraestructures de subministrament de GNL permetrà al Port de Barcelona atreure els vaixells ‘més moderns i eficients energèticament’”.

Un projecte pioner per millorar la qualitat de l’aire urbà i portuari

El nou motor de gas natural està integrat en la planta elèctrica del vaixell, i permet un funcionament amb qualsevol dels auxiliars propis i sense impacte visual. El vaixell consumeix gas natural en les maniobres d’aproximació i sortida del port i per a la producció d’energia elèctrica durant el temps que està atracat, i substitueix el combustible habitual. El ferri, que té una eslora de 190 metres, disposa d’una capacitat de 900 persones i 2.235 metres lineals de càrrega rodada. Amb l’aplicació d’aquest sistema, s’aconsegueix una reducció d’emissions i un estalvi anual de prop de 4.000 tones de diòxid de carboni (CO2), més de 60 tones d’òxid de nitrogen (NOx) i 6 tones d’òxid de sofre (SOx).

GAS NATURAL FENOSA desenvolupa, des de fa anys, solucions a mida innovadores per a aquells segments de mercat que vulguin ser un exemple en les transformacions cap a equipaments d’última generació, que comportin estalvi econòmic i millores mediambientals. Després d’una dilatada experiència en l’àmbit terrestre, la companyia s’endinsa en els usos del gas natural per al sector marítim.

El projecte de GAS NATURAL FENOSA i Baleària s’integra en la iniciativa CLEANPORT i està cofinançat per la Unió Europea a través del programa CEF-Transport. A més, compta amb la participació dels ports de Barcelona i Palma de Mallorca i la Direcció General de la Marina Mercant.

Primer proveïment de combustible del ferri Abel Matutes

La companyia energètica va realitzar el passat mes de gener el primer proveïment de combustible, o bunkering, de gas natural liquat (GNL) per al vaixell Abel Matutes de Baleària. La càrrega del gas natural es va emmarcar en el contracte de subministrament energètic que van signar GAS NATURAL FENOSA i Baleària quan van impulsar el projecte, i va suposar la primera operació d’aquestes característiques realitzada al Port de Barcelona.

Líder en subministrament de GNL a client final

L’últim any, GAS NATURAL FENOSA ha desenvolupat una intensa activitat comercial a escala europea per promoure l’ús del gas natural com a combustible de propulsió marítima conscient dels avantatges mediambientals que aquesta energia reporta als entorns urbans i marítims. L’ús del gas natural com a combustible és una de les activitats estratègiques de la companyia energètica que, actualment, subministra més de 6 TWh anuals, la qual cosa converteix GAS NATURAL FENOSA en líder en el subministrament de GNL a client final a la península Ibèrica.

Sobre Baleària

Baleària és la naviliera líder en el transport de passatge i càrrega en les connexions amb les Balears, uneix Ceuta i Melilla amb la Península i té presència a quatre països més. La companyia és un referent de servei, innovació i responsabilitat social al sector del transport marítim espanyol. El 2016, la naviliera va transportar més de 3.500.000 passatgers i 5.000.000 de metres lineals de càrrega en les 18 línies que opera, i va facturar 330 milions d’euros.

L’aposta del Port de Barcelona pel GNL

El Pla de millora de la qualitat de l’aire del Port de Barcelona té l’objectiu de reduir de manera efectiva les emissions contaminants de l’activitat portuària a través d’un total de 53 actuacions. El port participa en diversos projectes europeus per dotar el recinte portuari de tota la infraestructura necessària per subministrar GNL a vaixells, camions i maquinària de terminal.

Barcelona, 1 de març de 2017.

Imatges

Adolfo Utor, president de Baleària, Sixte Cambra, president del Port de Barcelona, i Daniel López Jordà, director general de Negocis al Detall de Gas Natural Fenosa, al costat del capità del ferri Abel Matutes.
El ferri Abel Matutes.
GNL Vaixell Abel Matutes

Infografies

Vídeos

Així ha estat la inauguració del primer ferri de passatgers amb motor de gas natural

Baixeu el vídeo

En què consisteix aquest projecte entre Gas Natural Fenosa i Baleària?

Baixeu el vídeo

Per què es tracta d’un projecte històric?